BRF Söderängarna



Startsida

Om föreningen

För dig som boende

Boka föreningslokal

Dokument

Bo i bostadsrätt

Nyheter

Frågor och svar

Avtal och andrahandsuthyrning

Balkong

Fixa i hemmet

Klagomål och garantier

Parkering

Ägande och medlemskap

Avtal och andrahandsuthyrning

Behöver jag teckna ett eget elavtal?

Nej. Föreningen har ett kollektivt elavtal. Din bostad har en mätare som läser av din elförbrukning. Kostnaden läggs på din månadsavi.

Behöver jag bostadsrättstillägg till min hemförsäkring?

Nej, det behöver du inte. Föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg för alla bostadsrättsinnehavare.

Får jag hyra ut min bostad i andrahand?

Ja, du kan hyra ut din bostad i andrahand. Först behöver du skicka in en ansökan till styrelsen för godkännande. Fyll i blanketten nedan och mejla till styrelsen@brfsoderangarna.se. På nästa styrelsemöte kommer styrelsen att gå igenom din ansökan.

Styrelsen har som policy att godkänna uthyrning i andrahand i maximalt 12 månader per ansökan.

Ansök om tillstånd för andrahandsuthyrning

Balkong

Vem kontaktar jag för att glasa in min balkong?

Kontakta Sakkes för att få prisuppgifter och för att få din balkong inglasad. Om du av någon anledning behöver använda en annan leverantör behöver du ställa frågan till styrelsen.

Får jag borra i balkongen?

Ja, du kan borra i balkongen ovanför för att exempelvis sätta upp gardiner. Du behöver då tänka på att:

  • Borra med en borr som är max 5 mm.
  • Använda gul eller röd plugg.
Får jag grilla på balkongen?

Du kan använda elgrill på balkongen. Inga andra grillar är tillåtna.

Fixa i hemmet

Var hittar jag skötselråd och manualer?

Du hittar alla skötselråd och manualer på sidan För dig som boende.

Vad är det för vit färg på väggarna?

Den vita färgen på väggarna är Alcro Milltex 7, kulör S-0502-Y.

Klagomål och garantier

Vad kan jag göra åt att min granne spelar hög musik?

Förslag på procedur när granne stör nattetid

  1. Du uppmärksammar störande granne på problemet genom att knacka på eller lägga brev, anonymt eller underskrivet, i postfack.
  2. Om det inte hjälper att påtala problemet kan du kontakta störningsjouren CSG. Det kan göras direkt vid akut behov.
  3. Den granne som stör ska i normalfallet faktureras kostnaden för utryckningen, men även du som anmälare kan faktureras om det visar sig att störningen inte bedöms vara ett problem.
  4. Mejla styrelsen för råd och hjälp. Vi kan då prata med den granne som stör eller i vissa fall ge en varning om problemet kvarstår.

Om din granne för oväsen, festar eller spelar hög musik på olämpliga tidpunkter kan du i sista hand vända dig till CSG, jourbolag vid Egeryds. Du hittar telefonnummer i trappuppgången. Normalt ska det vara lugnt kl. 22.00 vardagar och kl. 23.00 på fredagar och lördagar. En fest kan pågå något längre om personen kommit överens med grannar eller annonserat om det. Dock ska det ändå vara under ordnade och acceptabla former.

  • CSG:s uppdrag är emellertid inte att vara störningsjour i ordets rätta bemärkelse, men de kan agera och prata med störande granne om brev eller dörrknackning inte ger avsedd effekt.
  • Utgångspunkten är att det är den störande grannen som kommer stå för kostnaden för en utryckning. Om den anmälande personen har alldeles för låg toleransnivå, eller om det inte går att påvisa att det varit ljud vid utryckning, kan det antingen bli anmälaren själv eller föreningen som får bära kostnaden för utryckningen.
  • Styrelsen bedömer från fall till fall, efter att läst rapporten som väktaren har skrivit ihop och som bör ge klarhet i ärendet, om utryckningen varit ”skälig”.
Vad har vi för garanti på vitvaror?

Normalt sett har Electrolux två års garanti. Peab, som byggt huset, har däremot ett tilläggsavtal med Electrolux som löper på fem år. Anmälan behöver i sådana fall göras till Peabs kundcenter. 

I anmälan behöver du bifoga ett foto på vitvarans etikett med ID-nummer.

Om en tekniker kommer hem till dig för att felsöka och kommer fram till att det är handhavandefel eller reservdel som inte går på garanti, kommer du som boende att faktureras för kostnaden.

Var felanmäler jag?

Fastighetsförvaltning
Egeryds journummer: 019-18 18 18

Hiss
Kone: 0771-50 00 00

Tv/telefoni/bredband
Telia: 020-24 02 50

Vitvaror
Electrolux: 0771-76 76 76

Byggnad
Peab: 0101-50 04 30

Parkering

Vad kostar parkeringen?

Utomhusplatser med el: 400 kr/mån.

Garageplatser: 850 kr/mån

MC-platser: 325 kr/mån

Hur hyr jag en parkeringsplats?

Kontakta vår fastighetsförvaltare Egeryds, som hanterar parkeringsplatserna.

Kontakta Egeryds för att hyra en parkeringsplats.

Ägande och medlemskap

Hur ändrar vi ägarförhållandet?

Hör av dig till Egeryds på 019-18 18 18 eller info@egeryds.se för att ändra ägarförhållandet för din bostad. 

Om du har bolån tillsammans med någon annan för lägenheten behöver du först höra av dig till din bank, för att de ska godta att du själv ställs på bolånet. Om du äger bostaden själv brukar banken vilja att du står på lånet själv.

Styrelsen hjälper inte till i dessa ärenden.